Du vet väl om att du alltid kan förbättra din bils prestanda? Precis på samma sätt som du trimmade mopeden när du var 15, kan du även ”trimma” din bil. Du lämnar helt enkelt in den till en bilverkstad som optimerar motorn åt dig. Här berättar vi hur en motoroptimering går till.
Eftersom så gott som alla nya bilar numera fungerar som nästan vilken dator som helst, så är våra bilar digitala. Tittar du in i en bilmotor, är det inte bara att skruva och meka med den som man gjorde förut. Numera måste man gå in i bilens eget ”hjärta”; chipet, och där komma åt bilens motor. Genom att lägga in chipet i en dator så kan man få bilen att bli både snabbare, bättre, använda bränslet bättre och få den att bli snabbare. Det är därför som man även kallar motoroptimering för ”chiptrimning” eller ”chiptuning”. Man förfinar motorns dator helt enkelt.

Bränsleeffektivisering
En sak som man kan förbättra med en motoroptimering är hur bilen utnyttjar bränslet. Genom att optimera motorn kan man göra så att bränslet blir mer utnyttjat och mer kostnadseffektivt. Mängden bränsle regleras av datorn i en bil. Ändrar man den information som datorn ger till bilen, kan man se till så att bilen använder bättre det bränsle som den använder.

Motoreffektivitet
Man kan effektivisera motorn med mellan 10-14 procent av motorns grundkapacitet. Motorn reagerar ju när man gasar den, den ökar acceleratorn vilket ger högre fart, men man kan få motorn att bli mer flexibel när den gasar och hur den utnyttjar bränslet, som kan minska med mellan 10-12 procent av den ursprungliga användningen. Motorkraften blir därmed större. Man kan även få bilen att vrida sig mer och på bättre sätt med en chiptuning.
Det går alltså att få motorn att fungera bättre, till exempel i lägre temperaturer. Man kan även förlänga driftsäkerheten hos en motor med en motoroptimering. Lika väl som man kan korrigera airbag, instrumentpanel och andra elektroniska instrument på bilar som är tillverkade från 1997 och senare. Läs mer om motoroptimering på: https://www.motoroptimering.net.